Helsinki tähtää
hiilineutraaliuteen vuoteen 2035 mennessä. Staran tavoite on sitäkin tiukempi:
vuosi 2030. Staran tavoitteen saavuttaminen on olennaista koko Helsingille.
Ekokompassi-sertifioidussa ympäristöohjelmassamme on kirjattuna myös muita
tärkeitä tavoitteita. Kaikki mahdolliset keinot on otettava käyttöön, jotta
nämä ympäristötavoitteemme toteutuvat.
Tavoitteiden
saavuttaminen edellyttää meiltä erittäin laajalti uuden teknologian
käyttöönottamista omassa tuotannossamme - niin rakentamisessa, ylläpidossa kuin
logistiikan palveluissa. Haluamme myös olla esimerkkinä meille
alihankintapalveluja tuottaville yrityksille.
Olemme omaa tuotantoamme
varten kilpailuttaneet pääenergialähteeksemme HVO-pohjaisen uusiutuvan
dieselpolttoaineen. Se on uuden sukupolven jäte- ja tähdepohjainen
biopolttoaine.
Olemme investoineet
merkittävästi viimeisimpään ajoneuvoteknologiaan. Hankinnoissamme edellytämme
myös alihankkijayrityksiltämme vähäpäästöisen kaluston käyttöä
palvelutuotannossamme. Kaikissa hankintasopimuksissamme huomioidaan ympäristöön
liittyvät asiat.
Erityisen haasteellisia
ovat työkoneiden melu- ja moottoripäästöt. Työkoneiden päästöt ovat suhteessa
paljon suurempia kuin yleensä nykyaikaisilla autoilla. Tuotannossa
tarvitsemiamme puhtaita työkoneita on valitettavasti vielä hyvin vähän
markkinoilla. Lisäksi vähäpäästöiset raskaat kuorma-autot, työkoneet ja muut
töissä tarvittavat laitteet ovat edelleen selkeästi polttomoottorikäyttöisiä
kalliimpia.
Kehitysalusta, yhteiskehittäjä ja markkinoiden kirittäjä
Markkinoilta ei ole vielä
ostettavissa päästöttömiä laitteita. Joudumme aktiivisesti kertomaan
yrityksille tavoitteistamme ja tarpeistamme. Olemme
tällä hetkellä tilanteessa, että haluaisimme ottaa käyttöön ajoneuvoja, joita
ei ole vielä markkinoilla. Haluamme osoittaa selvästi, että meillä on kysyntää
tällaisille laitteille.
Ilmiö on tuttu muistakin eurooppalaisista
kaupungeista. Kaupungit käyvät esimarkkina- ja markkinavuoropuhelua EU:n alueen
ajoneuvovalmistajien ja maahantuojien kanssa. Kaupungit myös toimivat
yrityksille innovaatioalustoina ja veturiorganisaatioina ketterille kaupungin,
yritysten ja tutkimuslaitosten yhteisille kokeiluille sekä uusien tuotteiden ja
palveluiden konseptikehittämiselle. Näin toimii myös Stara. Pelkkä markkinoiden
kanssa käytävä vuoropuhelu ei kuitenkaan riitä, vaan tarvitaan myös aitoa
yhdessä kehittämistä.
Stara on hyvä kehitysalusta yritysten
uusille innovaatioille. Staran tuotantoon liittyviä koneita tai palveluita
voidaan testata todellisessa tuotantoympäristössä. Staran tuotannossa
kehitettyjä palveluja voidaan kaupungin tuotantoympäristössä myös pilotoida
hallitusti ennen laajempaa kaupallistamista ja käyttöönottoa.
Olemme julkinen toimija, joten on erittäin
tärkeää, että teemme esikaupallista yhteiskehittämistä vastuullisesti,
tasapuolisesti ja kaikille läpinäkyvästi. Palveluiden kehittämiseen yritysten
kanssa pyritään aina hakemaan verovaroihin perustuvan tulorahoituksen lisäksi
jokin muu julkinen rahoitusinstrumentti. Hyödynnämme myös julkisen hankintalain
mahdollistamia innovatiivisia hankintamahdollisuuksia. Yhteiseen kehittämiseen
etsitään myös pelisääntöjä. Stara ei aina automaattisesti sitoudu ostamaan
kaupungin tuotantoympäristössä kehitettyä laitetta tai palvelua. Joissain
tapauksissa kehittämiskumppanille riittää referenssi Helsingin ja Staran kanssa
tehdystä innovointityöstä.
Hiilineutraalisuus toteutuu vain tekojen
kautta. Starassa me olemme muutoksen toteuttajia. Muutoksen tekemiseen
tarvitsemme mukaan koko yhteistyöverkostomme.
Staran logistiikan yksikönjohtaja.
Kiinnostunut digitalisaatiosta, älykkäästä teknologiasta, ekosysteemien
rakentamisesta, organisaatioiden ja ihmisten oppimisesta sekä muutoksesta
yhdessä tekemällä.
Se on vaan niin kovin söpöä, tämä piipertely. Hiilineutraali Helsinki(30) ja hiilineutraali Suomi(35). Onko noin niinkuin globaalilla tasolla kovinkin kauaskantoiset vaikutukset?
VastaaPoistaHieno kirjoitus ja totean lisäksi sen, että hiilineutraalisuuteen voi kaikki vaikuttaa henkilökohtaisella ja se on parasta vaikuttamista. Jos et luota yrityksiin ja korpporaatiohin ja haluat vaikutaa suoraan, niin tee aina ympäristöystavällinen ratkaisu. Kun kaikki tekevät samoin se ohjaa parhaisten yritysten käyttäytymistä markkinoilla ja ympärstöä kuormittavat yrittäjät jäävät rannalle..... Eli suora yksilökeskeinen ja ympäristöä vähiten kuormittava palvelu, tavara tai teko, jättää ostamatta/hankkimatta ohjaa enemmän kuin muu vaikuttaminen. Paavo Lehmonen Stara logistiikka kehityspäällikkö.
VastaaPoistaKirjoitus oli keskinkertainen lajissaan, sama hiilihype vaivaa monia muitakin organisaatioita. Ainoa todella toimiva tapa pelastaa maailmasta mitä pelastettavissa on, on Suomessa jo käytössä. Se ei ole hybriditraktori eikä tuotannonohjausjärjestelmä.
PoistaKaupunkien uutena tehtävänä on toimia kehitysalustana. Se on uusi osa työtämme. Tuotamme tietysti myös tehtävämme kuuluvat palvelut. Tämän lisäksi muokkaamme yhdessä muiden eurooppalaisten kaupunkien kanssa markkinoiden tarjontaa luomalla kysyntää uudenlaisille ratkaisuille.
VastaaPoistaAherva: "Hiilineutraalisuus toteutuu vain tekojen kautta"
VastaaPoistaKyllä, mutta tekojen tulisi olla loppuun saakka pohdittuja.
1)
Lienette tietoisia, ettei siirtymisenne Neste MY -dieseliin vähennä nettoilmastopäästöjä?
2)
Julkisena toimijana lienette tietoisia, että siirtymisenne Neste MY -dieselin käyttöön lisää veronmaksajien kustannuksia kymmenillä -sadoilla tuhansilla euroilla vuosittain?
3)
Ainoa taho, joka tästä hyötyy on Neste Oy, jota Stara subventoi lisäämällä Neste My -dieselin käyttöä.
4)TM:n erinomaista artikkelia lainaten:
"Neste MY -dieselin ja vesisähkön myynti ovat ihan samanlaista anekauppaa ilmastoahdistuneille".
"Neste My -dieselin käyttö ei oikeasti vähennä hiilidioksidipäästöjä Suomessa grammaakaan. Tämä johtuu siitä, että sataprosenttisena myytävä uusiutuva diesel vähentää vastaavasti uusiutuvan dieselin sekoittamista tavalliseen dieseliin."
Linkki artikkeliin:
https://tekniikanmaailma.fi/neste-my-dieselin-ja-vesisahkon-kuluttajamyynti-ovat-ihan-samanlaista-anekauppaa-ilmastoahdistuneille/
Mitä ajatuksia tämä Teissä herättää?
Kiitos asiallisista kommenteistanne. Vastaan kysymyksiini kohta kerrallaan.
VastaaPoista1) Olemme siinä mielessä kiitollisessa asemassa Starassa, ettei meidän tarvitse pohtia ilmastotavoitteita Starassa. Helsingin päättäjät ovat asettaneet tavoitteet puolestamme. Meidän tehtävämme on toteuttaa meille asetetut tavoitteet. Me yritämme myös keskittyä lähipäästöjen vähentämiseen ilmastotyön ohella. Uusiutuva diesel vähentää myrkyllisiä hengitettäviä lähipäästöjä -30%.
2) Julkisena toimijana valitsimme käyttämämme polttoaineet nopeimmaksi ja kustannustehokkaimmaksi tavaksi alentaa päästövaikutuksia. Julkisen kilpailutusprosessin kautta valikoitui Neste markkinointi polttoaineen toimittajaksemme kolmen vuoden sopimuskaudeksi. Noudatamme tässäkin hankinnassa pääkaupunkiseudun kuntien ja kuntayhtymien yhteisiä hankintojen vähimmäistason ympäristökriteerejä.
3) Kaikki öljy- ja biopolttoainealan toimijat olivat tietoisia julkisesta kilpailutuksestamme. Toivomme aina tietysti mahdollisimman avointa ja tervettä markkinoiden kilpailua. Uusiutuvan polttoaineen aiheuttama lisäkustannus on alle 66 senttiä per ajoneuvo vuorokaudessa ja tämä silloinkin, jos fossiilisen ja uusiutuvan dieselin hintaero pysyy vakiona.
4) Helsingin kaupunki ja Stara edistää kuntalaisille vastuullisia, kokonaistaloudellisesti edullisia ja terveydelle haitattomien ratkaisujen käyttöönottoa ja uusiutuvan dieselin käyttö on juuri nyt sellainen, ennen kuin saamme parempia ja puhtaampia ratkaisuja.